مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک، کدام بهتر است؟

مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک، کدام بهتر است؟

در این مطلب به مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک، دو غول بزرگ و بازیگر اصلی دنیای استریم موسیقی خواهیم پرداخت تا برترین پلتفرم پخش موسیقی جهان را به شما معرفی کنیم.موسیقی را باید زبانی جهانی دانست؛ زبانی بین‌المللی برای انتقال احساساتی که کلمات در بیان آن‌ها ناتوان‌اند. افلاطون، فیلسوف یونانی موسیقی را این‌گونه توصیف کرده است: «موسیقی روح را به کیهان می‌بخشد، بال را به ذهن، توانایی پرواز را به تخیل و حیات را به هستی».

موسیقی لذت غوطه‌ور شدن در جهانی مملو از احساساتی نظیر شادی، غم، شعف و سرخوشی را به ما هدیه می‌دهد و مانند یک همدم همیشگی و وفادار، ما را در لحظات خوش و غم‌انگیز زندگی همراهی می‌کند. این روزها عشق و علاقه زیاد مردم جهان به موسیقی موجب ایجاد رقابت تنگاتنگی میان دو سرویس پرطرفدار استریم موزیک شده است: اسپاتیفای و اپل موزیک؛ دو پلتفرم پرطرفدار پخش موسیقی که صدها میلیون کاربر در جهان دارند و آرشیوی به وسعت صد میلیون آهنگ. در این مطلب به مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک خواهیم پرداخت و معایب و مزایای نصب این دو سرویس استریم موسیقی آنلاین را برای شما بازگو خواهیم کرد.

اپل موزیک چیست؟

اپل موزیک سرویس استریم موسیقی صوتی و تصویری آنلاین است که توسط شرکت اپل طراحی شده است. این پلتفرم پخش موسیقی در ازای دریافت مبلغی به عنوان حق اشتراک ماهانه، به کاربران خود اجازه می‌دهد که آثار هنرمندان مورد علاقه خود را در هر لحظه‌ای که دوست دارند، آنلاین پخش کنند و به میلیون‌ها محتوای باکیفیت صوتی و تصویری دسترسی همیشگی داشته باشند. علاوه بر استریم موسیقی، اپل موزیک امکان گوش دادن به ایستگاه‌های رادیویی آنلاین مختلفی نظیر اپل موزیک وان، اپل موزیک هیتس و اپل موزیک کانتری را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است.

بررسی اپل موزیک و معایب و مزایای آن

برخی اپل موزیک برای ایفون را با آیتونز اشتباه می‌گیرند. این دو نرم‌افزار کاربری مختلفی دارند و قابلیت‌های متمایزی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. اپل موزیک برای پخش آنلاین موسیقی کاربرد دارد و آرشیو بزرگی از محتوای تصویری و صوتی را -مادامی‌که مشترک این سرویس اشتراکی باشید- در اختیار شما قرار می‌دهد. اما آیتونز یک پخش‌کننده چندرسانه‌ای است که برای خرید قانونی آهنگ، موزیک ویدئو و فیلم طراحی شده است. اما اپل موزیک چه مزایایی دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که این پلتفرم پخش آنلاین موسیقی، آرشیوی به وسعت ۱۰۰ میلیون آهنگ را در خود جای داده است. کیفیت بالای محتوای صوتی این پلتفرم، شناسایی هوشمند ذائقه موسیقیایی و معرفی پلی لیست‌هایی مطابق با سلیقه و خلق و خوی کاربران و سازگاری کامل با دستیار شخصی هوشمند اپل (سیری) برای کنترل آهنگ‌ها و یکپارچگی با دیگر خدمات و محصولات اپل نظیر اپل واچ و ایرپادز از مزایایی است که اپل موزیک برای ایفون به شما ارائه می‌کند. اما این پلتفرم پرطرفدار پخش موسیقی بی‌عیب و نقص نیست و معایب مختلفی نظیر قفل آهنگ برای حمایت از صاحب اثر (جلوگیری از تبدیل/انتقال محتوای صوتی) و عدم وجود نسخه رایگان (همراه با تبلیغات) از دیدگاه برخی کاربران دارد.

مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای

اسپاتیفای چیست؟

اسپاتیفای یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های استریم موسیقی در جهان است که بیش از ۸۰ میلیون آهنگ، ۶ میلیون پادکست و ۳۷۰ هزار کتاب صوتی را در کتابخانه خود جای داده است. این پلتفرم سوئدی در سال ۲۰۰۶ پا به عرصه صنعت موسیقی گذاشت و در مدت زمان کوتاهی توانست جایگاه ویژه‌ای را میان عاشقان موسیقی برای خود کسب کند. اسپاتیفای گرچه برخلاف اپل موزیک نسخه رایگان (فریمیوم) هم دارد، اما این نسخه به علت وجود محدودیت‌های آزاردهنده فراوانی نظیر تبلیغات پیوسته، عدم امکان پخش برخی آهنگ‌ها، محدودیت در انتخاب کیفیتی بالاتر از ۱۶۰ کیلوبیت در ثانیه و کنترل پخش آهنگ (تنها امکان رد کردن شش آهنگ در نسخه رایگان وجود دارد) گزینه چندان جذابی برای کاربران نیست.

بررسی اسپاتیفای و معایب و مزایای آن

اسپاتیفای با بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر فعال و ۱۵۰ میلیون کاربر اشتراکی، محبوب‌ترین سرویس استریم موسیقی در جهان محسوب می‌شود. این پلتفرم پخش موسیقی آنلاین نه تنها به شنوندگان خدمات‌رسانی می‌کند، بلکه محیطی را نیز برای کسب درآمد هنرمندان و موزیسین‌های جهان فراهم کرده است. اسپاتیفای به هنرمندانی که آثار آن‌ها در این پلتفرم پخش می‌شود، بهره مالکانه پرداخت می‌کند. بدین معنا که حدود ۷۰ درصد از درآمد حاصله از آهنگ‌های استریم شده در این پلتفرم به کمپانی‌های رکورد یا دارندگان حق تکثیر پرداخت می‌شود. و براساس توافقی که میان هنرمندان و کمپانی‌های ضبط آثار وجود دارد. حق قانونی استریم آثار هنرمندان به حساب آن‌ها واریز می‌گردد.

اما مقبولیت اسپاتیفای در جهان فقط بر پایه تبلیغات گسترده نیست، بلکه براساس قابلیت‌های متمایز و بی‌شماری است که این پلتفرم پخش موسیقی در اختیار کاربران خود قرار داده است. کیفیت نسبتاً بالای آثار، الگوریتم هوشمند کشف موسیقی براساس سلایق افراد به واسطه بهره‌وری از هوش مصنوعی، امکان دانلود و پخش آهنگ در حالت آفلاین، رابط کاربری عالی، آرشیو بزرگی از پادکست‌هایی جذاب و شنیدنی و پلی‌لیست‌هایی گوناگون از مزایای این پلتفرم محسوب می‌شود. اما اسپاتیفای نیز مانند اپل موزیک معایب مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: کیفیت صوتی نه چندان رضایت‌بخش در مقایسه با رقبایی نظیر تایدل و اپل موزیک، محدودیت در دانلود آفلاین آهنگ‌ها (امکان دانلود ۱۰ هزار آهنگ برای پخش در حالت آفلاین وجود دارد) و عدم دسترسی به آن در برخی مناطق جهان.

مقایسه رابط کاربری اپل موزیک و اسپاتیفای

مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک

برای مقایسه اسپاتیفای و اپل موزیک معیارهای مختلفی در نظر گرفته شده است. که هرکدام می‌تواند برای  انتخاب یکی از این دو پلتفرم توسط کاربران تعیین‌کننده باشد. در ادامه هرکدام از پلتفرم‌های پخش موسیقی اسپاتیفای و اپل موزیک را در بخش‌های مختلف با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

  • آرشیو موسیقی

اپل موزیک و اسپاتیفای هر دو آرشیو غنی و بزرگی از آثار فاخر موسیقی را به کاربران ارائه می‌دهند. اما از نظر شمار ترانه‌ها و حجم آرشیو، اپل با داشتن ۱۰۰+ میلیون اثر باکیفیت از اسپاتیفای پیشی گرفته است. در مقابل اسپاتیفای در بخش پادکست و کتاب صوتی عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته و ۶ میلیون پادکست را در خود جای داده است. بنابراین اپل موزیک به لطف میراث بزرگی که از آیتونز به عاریه گرفته است. در این بخش از اسپاتیفای که قدمت بالاتری نسبت به اپل موزیک دارد، برتر است.

  • کیفیت محتوای صوتی

اپل موزیک در این بخش نیز به اسپاتیفای برتری کامل دارد، چراکه محتوای صوتی این پلتفرم با استفاده از فناوری فشرده‌سازی صدا بدون اتلاف کیفیت یا همان آلاک (ALAC File Format) در رزولوشن‌های گوناگونی بین ۱۶ بیت/۴۴٫۱ کیلوهرتز (کیفیت آدیو سی دی) تا ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز (کیفیت های رزولوشن) کدگذاری می‌شود. علاوه بر این، اپل موزیک از فناوری افکت صدای سه بعدی (Spatial Audio) همراه با صدای فراگیر (Dolby Atmos) بهره می‌برد که این قابلیت می‌تواند در ارتقای محسوس کیفیت صدای خروجی تجهیزاتی نظیر گوشی آیفون و آیپاد که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند، بسیار مؤثر باشد. در مقابل اسپاتیفای محتوای صوتی خود را در فرمت Ogg Vorbis و سه کیفیت مختلف ۹۶ کیلوبایت در ثانیه، ۱۶۰ کیلوبایت در ثانیه و ۳۲۰ کیلوبایت در ثانیه ارائه می‌کند که نسبت به اپل موزیک حرفی برای گفتن ندارد.

  • هزینه اشتراک ماهانه

اپل موزیک و اسپاتیفای از نظر هزینه اشتراک ماهانه تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دوی آن‌ها مبلغی حدود ۱۱ دلار برای یک ماه اشتراک از کاربران خود طلب می‌کنند. در جدول زیر هزینه حق اشتراک این دو پلتفرم را در طرح‌های مختلف مشاهده می‌کنید.

اپل موزیک

اسپاتیفای پلنهای اشتراکی

ماهانه ۱۱ دلار

ماهانه ۱۱ دلار

قیمت پایه

ماهانه ۶ دلار

ماهانه ۶ دلار

دانشآموزی

ندارد

ماهانه ۱۵ دلار برای دو اکانت

دو کاربره

ماهانه ۱۷ دلار برای شش اکانت

ماهانه ۱۷ دلار برای شش اکانت

خانواده

سالانه ۱۰۰ دلار (به همراه گیفت کارت)

سالانه ۱۱۱ دلار

یک ساله

ندارد

محدود همراه با تبلیغات

نسخه رایگان

سه ماه یک ماه

نسخه آزمایشی رایگان

 

براساس اطلاعات جدول فوق می‌توان نتیجه گرفت که تفاوت چندانی در قیمت اشتراک پلن‌های مختلف اسپاتیفای و اپل موزیک وجود ندارد. برای کاربران ایرانی، اشتراک فمیلی اپل موزیک و اسپاتیفای گزینه به‌صرفه‌تری محسوب می‌شود.

  • فضای ابری

از جمله ویژگی‌های برتر اپل موزیک به اسپاتیفای می‌توان به کتابخانه موسیقی آی‌کلود اشاره کرد. به موهبت وجود این قابلیت در آیتونز، می‌توانید در هر مکانی به آرشیو موسیقی خود در آیتونز متصل گردید و به آثار مورد علاقه‌ی خود گوش فرا دهید. اما در اسپاتیفای چنین قابلیتی وجود ندارد و صرفاً امکان پخش استریم موسیقی یا پخش محتوای صوتی موجود در فولدر داخلی آیفون شما وجود دارد.

  • پشتیبانی از رسانه‌های اجتماعی

اسپاتیفای در این بخش برنده است، چراکه امکان اشتراک‌گذاری محتوای این پلتفرم (پوستر آلبوم، پلی‌لیست و..) در قالب استوری در شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام وجود دارد. در مقابل اپل موزیک به شما اجازه می‌دهد که پلی‌لیست مورد علاقه‌ی خود را با دیگر کاربران این پلتفرم در شبکه ایردراپ به اشتراک بگذارید. البته امکان ایجاد لینک محتوا برای اشتراک‌گذاری در هر وب‌سایت و شبکه اجتماعی وجود دارد. اما بهره‌وری هوشمندانه این پلتفرم از شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با اسپاتیفای ابتدایی و غیرحرفه‌ای است. بنابراین اگر تمایل زیادی به اشتراک‌گذاری محتوای شنیداری خود در شبکه‌های اجتماعی دارید، شاید اسپاتیفای گزینه بهتری باشد.

  • طراحی و رابط کاربری

این مورد شاید سلیقه‌ای باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که اسپاتیفای به تازگی (مارس سال ۲۰۲۳) رابط کاربری پلتفرم خود را به‌روزرسانی کرده است. اما رابط کاربری اپل موزیک از زمان انتشار ویندوز عامل iOS 10 تغییری نکرده و اندکی از مُدافتاده و منسوخ به نظر می‌رسد. این مسئله در هنگام مشاهده تصاویر بیش‌ از پیش جلوه می‌کند: تصاویر هنرمندان و پوسترهای آلبوم‌های موسیقی در رابط کاربری کاشی شکل اپل موزیک بزرگ و اندکی بی‌ظرافت به نظر می‌رسند. حال آنکه در اسپاتیفای به لطف طراحی تیک تاک طور رابط کاربری آن، ابعاد مناسب‌تر و جلوه زیبا‌تری دارند. اپل موزیک از پس‌زمینه سفید و فونت‌هایی با تضاد رنگی بالا در طراحی خود استفاده می‌کند. اما اسپاتیفای از ترکیب‌بندی رنگی شیک مشکی/خاکستری خود که به جلوه زیبای سبز نئونی مزین شده است، بهره می‌برد.

مقایسه پخش موسیقی در اپل موزیک و اسپاتیفای

 

خرید اکانت اپل موزیک چگونه است؟

برای خرید اشتراک ماهانه ایران اپل موزیک می‌توانید کارت هدیه یا گیفت کارت اپل موزیک را به مبلغ ۱۱ دلار خریداری کرده. کد دیجیتالی دریافتی را در بخش ثبت کد گیفت کارت (Redeem Gift Card or Code) وارد کنید. تا اکانت اپل شما به میزان مبلغ خریداری شده شارژ گردد.

 

نتیجه‌گیری

در این مطلب از سیبچه با قابلیت‌های مختلف دو پلتفرم پخش آنلاین موسیقی اپل موزیک و اسپاتیفای و نقاط قوت و ضعف هرکدام آشنا گشتید. انتخاب یکی از این دو پلتفرم به نیازهای و ترجیحات شما بازمی‌گردد. چنانچه وسعت آرشیو و کیفیت محتوای صوتی برای شما اهمیت دارد، بدون هیچ تردیدی اپل موزیک انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر مواردی نظیر پشتیبانی از رسانه‌های اجتماعی و طراحی برای شما مهم است، شاید اسپاتیفای گزینه بهتری باشد.