آموزش کامل جیلبریک کردن آیفون: گام به گام و با تصاویر

آموزش کامل جیلبریک کردن آیفون: گام به گام و با تصاویر

اگر از کابران آیفون باشید، احتمالا برای یک بار هم که شده نام جیلبریک را شنیده باشید. جیلبریک کردن آیفون، یک فرآیندی است که به کاربران امکان می‌دهد محدودیت‌های نرم‌افزاری توسط اپل را برداشته و امکانات بیشتری را به دستگاه‌شان اضافه کنند. این فرآیند، به خصوص برای کاربرانی که علاقه‌مند به تغییرات سفارشی و دسترسی به برنامه‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌تر هستند، بسیار مهم است. در این مقدمه، به بررسی مفهوم جیلبریک، اهمیت آن و نکات مهم قبل از شروع به جیلبریک کردن آیفون خواهیم پرداخت تا شما را با این فرآیند آشنا کنیم و به شما کمک کنیم تا با اطمینان بیشتری به این مرحله مهم بپردازید. اما آیا می‌دانید جیلبریک آیفون چیست و چه قابلیت‌هایی به گوشی اضافه می‌کند؟ پس در ادامه همراه تیم سیبچه باشید تا همه چیز درباره آموزش کامل جیلبریک کردن آیفون را برایتان شرح دهیم.

جیلبریک ایفون چیست؟

گوشی‌های آیفون در ابتدای مسیر خود و سیستم‌عامل iOS محدودیت‌های متعددی داشتند و به کاربران آزادی عمل زیادی نمی‌دادند. همین موضوع باعث می‌شد بسیاری از کاربران با جیلبریک ایفون 6s یا مدل قبلی دسترسی‌های خود را به اکثر بخش‌های گوشی افزایش دهند. به بیانی دیگر و ساده‌تر اگر بخواهیم بگوییم با جیلبریک ایفون ۱۳ یا مدل‌های دیگر این امکان وجود دارد که بتوانید محدودیت‌های سیستم‌عامل را دور بزنید و از قابلیت‌های متنوع دیگری برخوردار شوید. چنین حالتی هم در گوشی‌های اندرویدی با نام روت کردن وجود دارد که بیشتر توسعه‌دهندگان برای بررسی و آزمایش نرم‌افزارهای خود به سراغ این کار می‌روند.  در حال با استفاده دو روش می‌توان اقدام به جیلبریک آیفون کرد:

  1. جیلبریک tethered
  2. جیبریک untethered

تفاوت این دو روش در اینجا است که با استفاده از جیبریک tetherede حتما گوشی را باید به کامپیوتر وصل کنید و در نوع دوم تمامی مراحل از روی گوشی موبایل انجام می‌شود و نیازی به اتصال کامپیوتر نیست.

 بیشتر بخوانید: آموزش کار با برنامه سافاری آیفون به زبان ساده.

آموزش کامل جیلبریک کردن آیفون گام به گام و همراه با تصاویر

هرآنچه نیاز است دربارۀ جیلبریک آیفون بدانید

پیش از آنکه شروع به توضیح و آموزش جیلبریک کردن آیفون و آیپد | صفر تا صد Jailbreak بپردازیم، باید به چند نکته مهم اشاره کنیم تا با اطلاعات کافی سراغ این کار بروید. گفتنی است که در حالت کلی و نرمال به هیچ عنوان جیلبریک کردن را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ چرا که دستگاه را در معرض هک شدن و نصب بدافزار قرار می‌دهد. در ادامه به شرح چند نکته مهم پیش از جیلبریک کردن آیفون و آیپد می‌پردازیم.

  •  مشکلات امنیتی

بعد از آموزش جیلبریک ios 15 احتملا تمایل پیدا کرده‌اید که این نسخه جیل بریک کنید، اما باید بگوییم که با برداشتن محدودیت‌های نرم‌افزاری iOS، امنیت این سیستم‌عامل هم ضعیف‌تر می‌شود؛ در واقع جیبریک کردن این امکان را به شما می‌دهد تا بدون محدودیت از هر فروشگاهی برنامه‌های مختلفی نصب کنید که ممکن است بدافزار باشند و اطلاعات شما مورد سواستفاده قرار بگیرد.

  • عملکرد ناپایدار

سیستم‌عامل iOS همیشه با عملکرد روان و پایدار خود شناخته می‌شود و متاسفانه با جیلبریک کردن آیفون ثبات و پایداری سیستم‌عامل از بین می‌رود.

  • افزایش مصرف باتری

با برداشتن محدودیت‌های نرم‌افزاری، محدودیت مصرف باتری هم برداشته می‌شود و ماندگاری باتری آیفون هم کاهش پیدا می‌کند.

  • عدم دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری

آپدیت‌های نرم‌افزاری نقش کلیدی در حفظ امنیت گوشی‌های آیفون دارند و با جیلبریک کردن آن امکان دریافت نسخه‌های جدید به‌روزرسانی را نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اپلیکیشن‌ اسکن امضا و دستخط آیفون

Full tutorial on jailbreaking iPhone step by step with pictures

مزایای جیلبریک کردن آیفون

جیلبریک کردن گوشی آیفون و آیپد مزایایی هم به همراه دارد که در ادامه آن‌ها را برایتان شرح خواهیم داد.

  • اعمال شخصی‌سازی‌های بیشتر

متاسفانه سیستم‌عامل iOS برخلاف اندروید از قابلیت‌های شخصی‌سازی گسترده چندان استقبال نمی‌کند و این موضوع برای کاربرانی که به‌تازگی به اکوسیستم اپل پیوسته‌اند، آزاردهنده است، بنابراین یکی از دلایلی که افراد به دنبال آموزش jailbreak کردن آیفون | جیلبریک کردن گوشی اپل هستند، اعمال تغییرات گسترده در رابط‌کاربری گوشی به‌شمار می‌رود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین روش‌های انتقال پیامک از یک گوشی به گوشی دیگر میتوانید کلیک کنید.

  • نصب برنامه خارج از اپ استور

سیستم‌عامل iOS محدودیت‌های متعددی دارد و یکی از آن‌ها عدم نصب برنامه خارج از اپ استور است. شما می‌توانید با جیلبریک کردن گوشی خود این محدودیت را رفع و تمام برنامه‌های مدنظرتان را از فروشگاه‌های شخص ثالث نصب کنید.

  • حذف برنامه‌های سیستمی

همانطور که کاربران اندرویدی با روت کردن برخی از برنامه اضافی و سیستمی گوشی خود را حذف می‌کنند، کاربران iOS هم می‌توانند با جیلبریک اقدام به حذف برخی از برنامه‌های سیستمی خود کنند.

آیا جیلبریک کردن آیفون قانونی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر؛ درواقع شما با جیبریک کردن گوشی آیفون خود از پوشش گارانتی این شرکت خارج می‌شوید و در صورت بروز هرگونه مشکلات نرم‌افزاری و سخت افزاری مسئولیتی بر عهده شرکت گارانتی‌کننده و اپل نخواهد بود. پس قبل از هرکاری این موضوع را در نظر داشته باشید.

آموزش جیلبریک آیفون با کامپیوتر

پیش از اینکه به آموزش جیلبریک آیفون با کامپیوتر بپردازیم، باید به این نکته مهم اشاره کنیم که وب‌سایت سیبچه هیچگونه مسئولیتی در قبال بروز مشکلات احتمالی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نخواهد داشت. همچنین جهت بررسی بیشتر مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک، کدام بهتر است؟ میتوانید کلیک کنید.

آموزش جیلبریک ایفون با 3utools

یکی از بهترین نرم‌افزاری‌هایی که می‌توانید با آن اقدام به جیلبریک کردن آیفون کنید، برنامه 3utools است. این نرم‌افزاری کاربردی قابلیت‌های متعددی دارد؛ از چک کردن سلامت کامل آیفون تا نصب برنامه‌های ipa آیفون و جیلبریک کردن تنها بخشی از امکانات این نرم‌افزار هستند. البته توجه داشته باشید که در حال حاضر امکان جیل‌بریک iOS 16 و نسخه‌های قدیمی‌تر وجود دارد و در حال حاضر توسعه‌دهندگان نتوانسته‌اند iOS 17 را هک کنند. اکنون مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نرم‌افزار 3utools را روی کامپیوتر خود نصب کنید.
  • با استفاده از این برنامه از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ چرا که با جیلبریک کردن ایفون ۱۳ تمام اطلاعتتان پاک می‌شود.
  • گوشی آیفون را به کامپیوتر نصب کنید.
  • از بالای صفحه برنامه 3utools وارد تب ToolBox شوید.
  • از پایین صفحه روی گزینه Jailbreak کلیک کنید و منتظر بمانید تا فایل‌های آن توسط برنامه دانلود شود.
  • در صفحه باز شده متناسب با نسخه سیستم‌عامل، خود نرم‌افزار روش مناسب را انتخاب می‌کند و شما باید فقط روی گزینه Start Jailbreak در پایین صفحه بزنید.

نکته: توجه داشته باشید که در تمامی مراحل به اینترنت پرسرعت و بدون اختلال متصل باشید و کابل مورد استفاده هم مشکلی نداشته باشد. 

  • اکنون منتظر بمانید تا فرایند نصب تمام شده و پیغامی را روی دستگاه خود مشاهده کنید.
  • روی گزینه Trust داخل گوشی آیفون خود بزنید و برنامه Electra را باز کنید و منتظر بمانید تا این اپلیکیشن کارهای جیلبریک را انجام دهد.
  •  بعد از پایان کار دستگاه ریستارت می‌شود و اگر در صفحه اصلی برنامه Sileo را مشاهده کردید، به این معنی است که آیفونتان با موفقیت جیلبریک شده است.

بیشتر بخوانید: چرا به سرویس ادهاک اپل نیاز داریم؟

آموزش کامل جیلبریک کردن آیفون

اموزش جیلبریک ایفون بدون کامپیوتر

جیلبریک کردن آیفون مانند روت کردن نیست و باید از چندین لایه iOS عبور کرد. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید با استفاده از آموزش بالا و کامپیوتر گوشی خود را جیلبریک کنید، جای نگرانی وجود دارد. برخی از اپلیکیشن‌هایی هستند که این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید بدون اتصال به کامپیوتر و فقط روی گوشی سیستم‌عامل iOS را جیلبریک کنند. در ادامه ۲ برنامه را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند تا iOS 16 بدون مشکل جیلبریک کنند.

  • آموزش روت آیفون بدون کامپیوتر با برنامه Zeon Jailbreak Tool

یکی از بهترین نرم‌افزارهای جیلبریک آیفون و آیپد، Zeon Jailbreak Tool است. این برنامه به کامپایلرهای داخلی مجهز شده که فرایند را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. همچنین از دیگر نکات مثبت این برنامه می‌توان به امکان نصب برنامه‌های شخص ثالث، تم‌ها و بازی‌ها اشاره کرد و تا زمانیکه از پروتکل‌های این برنامه پیروی کنید، مشکلی برای دستگاهتان پیش نمی‌آید. کار کردن با این برنامه ساده است و اگر دانش فنی تخصصی هم نداشته باشید، به راحتی می‌توانید ایفونتان را جیلبریک کنید.

  • Jailbreak آیفون با برنامه TiJong Xuni Jailbreak

برنامه TiJong Xuni Jailbreak یکی از جدیدترین نرم‌افزارهای جیلبریک آیفون به حساب می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که TiJong Xuni Jailbreak اولین نرم‌افزاری بود که توانست iOS 15 و iOS 16 را جیلبریک کند. همچنین این مسئله باعث شد که طرفداران زیادی پیدا کند و امروزه بسیاری از کاربران برای جیلبریک کردن گوشی خود به سراغ این اپلیکیشن رایگان می‌روند.

با جیلبریک کردن گوشی با TiJong Xuni می‌توانید ماژول‌های مختلف، لانچرهای متفاوت یا سایر برنامه‌های بهینه‌سازی آیفون را روی گوشی خود نصب کنید. حتی برخی از کاربران توانسته‌اند سیستم‌عامل‌های دیگری هم روی آیفون اجرا کنند. بنابراین اگر به دنبال یکی از بهترین برنامه‌های جیلبریک آیفون بدون نیاز به کامپیوتر هستید، پیشنهادمان به شما TiJong Xuni Jailbreak خواهد بود.

بیشتر بخوانید: راهکارهای حرفه‌ای برای افزایش امنیت اپل آیدی!

نحوه برگرداندن جیلبریک آیفون

همانطور که روش‌های مختفی برای جیلبریک وجود دارد، راهکاری متفاوتی هم برای حذف جیلبریک در اختیار کاربران قرار گرفته است. با این حال، یکی از بهترین روش‌های تضمینی رفع جیلبریک آیفون، ریست فکتوری کردن به حساب می‌آید؛ چرا که تمامی تغییرات اعمال شده روی هارد دستگاه به حالت اولیه تنظیم می‌شود. همچنین برای اطمینان از حذف موفق جیلبریک می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار 3utools یا آیتونز دستگاه خود را ریستور کنید.

سخن آخر

در این مطلب به‌طور کامل درباره مزایا و معایب جیلبریک و نحوه انجام آن پرداختیم تا در صورت تمایل این تغییر را روی آیفونتان اعمال کنید. با این حال، اگر کاربر معمولی هستید و مشکلی با محدودیت‌های رابط‌کاربری این گوشی ندارید، جیلبریک کردن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

پرسش‌های متداول

  1. جیلبریک کردن آیفون به چیست؟ با جیلبریک کردن آیفون محدودیت‌های سیستم‌عامل iOS را دور می‌زنید و می‌توانید از قابلیت‌های جدید این گوشی لذت ببرید.
  2. آیا جیلبریک کردن گارانتی گوشی را باطل می‌کند؟ بله. در واقع با جیلبریک کردن آیفون، گوشی از حالت اولیه خارج می‌شود و دیگر تحت پوشش گارانتی و خدمات پس از فروش نخواهد بود.
  3. آیا می‌توان iOS 17 را جیلبریک کرد؟ بله؛ اما در حال حاضر به علت افزایش امنیت iOS و رفع حفره‌های امنیتی امکان جیلبریک کردن آن وجود ندارد و باید منتظر باز شدن قفل iOS 17 بمانید.