آموزش نصب اپ های ایرانی در آیفون.

آموزش نصب اپ های ایرانی در آیفون.

چند سال قبل در راستای تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، شرکت پرطرفدار اپل نیز در اقدامی ناعادلانه، اپ‌های ایرانی را از اپ استور حذف و محدودیت‌های فراوانی را برای ایرانیان ایجاد کرد. گرچه این محدودیت‌ها دسترسی توسعه‌دهندگان ایرانی را به اپ استور قطع کرد، نتوانست از نصب اپ‌های ایرانی در آیفون جلوگیری کند. در حقیقت این محدودیت‌ها، منجر به ابداع شیوه‌هایی مبتکرانه و خلق راهکارهایی هوشمندانه برای عرضه اپ‌های ایرانی در پلتفرم iOS شد. در این مطلب به معرفی روش‌های دور زدن محدودیت‌های اپل خواهیم پرداخت و شیوه نصب رایگان برنامه‌های ایرانی و آموزش نصب اپ های ایرانی در آیفون را به شما آموزش خواهیم داد.

استفاده از نسخه تحت وب نرم‌افزارهای ایرانی (وب اپلیکیشن)

در طی سال‌های گذشته برخی سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی نسخه تحت وب اپ‌های بومی خود را نیز روانه بازار کرده‌اند تا بدون نیاز به دریافت مجوز اپ استور، به دارندگان گوشی‌های آیفون خدمات‌رسانی کنند. وب اپ‌ها برنامه‌هایی هستند که تحت وب اجرا می‌شوند و به واسطه مرورگر سافاری در آیفون در دسترس ما قرار می‌گیرند. این نرم‌افزارهای کاربردی قادرند برخی قابلیت های اپ‌های بومی را به کاربران عرضه کرده و مزیت‌های مختلفی نظیر یکپارچگی با تمام پلتفرم‌ها و عدم نیاز به اشغال فضای حافظه داخلی گوشی را به دارندگان آیفون ارائه کنند.

وب اپ‌ها، علیرغم مزایای زیادی که دارند، بی‌عیب و نقص نیستند و در قیاس با اپ‌های بومی آیفون ممکن است کندتر و از نظر امنیتی نیز ضعیف‌تر باشند. گرچه عدم نیاز به دانلود، بروزرسانی، اشغال فضای داخلی و دریافت مجوز از اپ استور به مقبولیت وب اپ‌ها در ایران کمک فراوانی کرده است، همچنان استفاده از این نرم‌افزارها به علت وجود کاستی‌های مختلفی نظیر وابستگی به اینترنت و ریسک‌های امنیتی آن‌چنان که باید گسترش نیافته است. در حقیقت امنیت بسیار بالا و تجربه کاربری سریع و روان اپ‌های بومی آیفون باعث شده است که برخی از کاربران آیفون به جای استفاده از نسخه تحت وب از روش‌های دیگری -که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد- به آموزش نصب اپ های ایرانی در آیفون بپردازند.

نسخه وب اپ های ایرانی در آیفون

بهترین وب اپ‌های ایرانی کدامند؟

برای انتخاب بهترین وب اپ‌های ایرانی، معیارهای مختلفی را باید در نظر گرفت که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • رابط کاربری روان و آسان: رابط کاربری آسان و روان می‌تواند نقش مؤثری را در موفقیت یک وب اپ ایفا کند.
  • کیفیت و کارایی: یک وب اپ موفق باید تمام نیازهای کاربران خود را پوشش دهد و از نظر کیفیت خدمات‌رسانی در سطح بالایی قرار داشته باشد.
  • قابلیتها: تعدد بالای امکانات یک وب اپ می‌تواند عاملی برای موفقیت یک نرم‌افزار تحت وب به حساب آید.
  • رضایت کاربران: رضایت کاربران که در قالب امتیاز و بازخوردهای مثبت ارائه می‌گردد، از دیگر عواملی است که می‌تواند در گزینش بهترین وب اپ‌های ایران ملاک قرار داده شود.

با در نظر گرفتن معیارهای مذکور، بهترین اپ‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف بانکی، آموزش و خرید و فروش کالا را می‌توان وب اپ بانک سامان، وب اپ بانک ملت، نسخه تحت وب بانک ملی، وب اپ لرنیت، وب اپلیکیشن آپ و نسخه تحت وب اسنپ معرفی کرد.

نحوه نصب وب اپ‌ها در آیفون چگونه است؟

برای آموزش نصب اپ های ایرانی در آیفون و نصب نسخه تحت وب اپ‌های ایرانی در آیفون باید مرورگر سافاری را اجرا کرده و به آدرس وب‌ اپ مدنظر خود مراجعه کنید. سپس روی دکمه اکشن که با نام اشتراک‌گذاری (Share) نیز شناخته می‌شود، ضربه بزنید. در این مرحله سربرگی با گزینه‌های مختلف برای شما باز خواهد شد که از میان گزینه‌های در دسترس باید «افزودن به صفحه خانه» (Add To Home Screen) را انتخاب کنید و روی دکمه «اضافه کن» (Add It) ضربه بزنید. با انجام این کار، آیکونی از وب اپ مدنظر شما به عنوان میان‌بری در صفحه خانه ایجاد خواهد شد.

استفاده از اپ استورهای ایرانی

ساده‌ترین و سریع‌ترین راهکار نصب برنامه‌های ایرانی در آیفون استفاده از اپ استورهای مجاز فارسی iOS است. به واسطه نصب بازارچه سیبچه در آیفون می‌توانید تمام اپ‌های ایرانی را در گوشی آیفون خود دانلود و نصب کنید. از قابلیت‌های بی‌شمار آن‌ها در فضای امن و رابط کاربری سریع بستر iOS بهره‌مند گردید. برای نصب اپ‌های ایرانی کافی است بازارچه سیبچه را در مرورگر سافاری خود جستجو و نصب کنید. سپس با تهیه اشتراک ماهانه (برای ثبت دستگاه در سیستم ادهاک) می‌توانید به طور پیوسته و پایدار به تمام اپ‌های ایرانی دسترسی داشته باشید.

اما چرا باید به جای وب اپ‌ها (نرم‌افزارهای تحت وب) از برنامه‌های میانجی و اپ استورهای فارسی برای نصب اپ‌های ایرانی در آیفون استفاده کرد؟ در پاسخ باید گفت که وب اپ‌ها، اگرچه قابلیت‌ها و تجربه کاربری مطلوبی را به افراد عرضه می‌کنند. فاقد برخی مزیت‌های اپ‌های بومی آیفون هستند. به‌عنوان‌مثال وب اپ‌ها مجوز دسترسی به برخی بخش‌های آیفون نظیر گالری تصاویر، دوربین و دفترچه تلفن را ندارند و قادر به ارائه خدماتی مبتنی بر این ابزارهای کاربردی گوشی‌های آیفون نیستند.

از طرفی ازآنجایی‌که این اپ‌ها به مجوز اپ استور برای عرضه نیازی ندارند. ممکن است فاقد استانداردهای امنیتی لازم برای استفاده در پلتفرم iOS باشند. وب اپ‌ها از نظر سرعت و کیفیت تجربه کاربری نیز در رتبه پایین‌تری نسبت به اپ‌های بومی آیفون قرار دارند. امکانات کم‌تری را نسبت به اپ‌های موبایلی به کاربران ارائه می‌کنند. و در آخر باید این موضوع را در نظر داشت که تمام اپ‌های ایرانی نسخه تحت وب ندارند. تنها می‌توان از نسخه بهینه‌سازی نشده‌ی آن‌ها (برای گوشی‌های آیفون) در مرورگر استفاده کرد.

افزودن وب اپ به صفحه هوم آیفون

استفاده از ترفند قفل‌شکنی جیلبریک (iOS jailbreaking)

شکستن قفل نرم‌افزاری iOS گرچه به شما امکان نصب رایگان برنامه‌های ایرانی آیفون را فراهم می‌کند. معایب بسیار زیادی دارد و گوشی آیفون شما را در مقابل تهدیدات و خطرات آسیب‌پذیر می‌کند. با جیلبریک آیفون می‌توانید به ریشه سیستم عامل آی او اس دسترسی پیدا کنید. اپ‌های تائید نشده در اپ استور را به واسطه بازارچه‌های دیگر دانلود و نصب کنید. ازآنجایی‌که معایب استفاده از این روش بسیار بیش‌تر از مزایای آن است. استفاده از جیلبریک برای نصب برنامه‌های ایرانی در آیفون به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. برخی از معایب جیلبرکینگ آیفون عبارت‌اند از:

  • آسیب‌پذیری آیفون در مقابل تهدیدهای مختلفی نظیر بدافزارها و کدهای مخرب
  • ناپایداری آیفون و کند شدن عملکرد آن به علت دستکاری تنظیمات پیش‌فرض سیستمی
  • ابطال گارانتی و در نتیجه عدم دریافت خدمات پس از فروش
  • ایجاد مشکل در بروزرسانی سیستم عامل
  • تخلیه سریع‌تر شارژ باتری به علت اجرای مداوم اپ‌های مختلف در پس‌زمینه

جیلبرک گوشی آیفون فرآیند نسبتاً پیچیده‌ای است که نیاز به دانش فنی، نصب نرم‌افزارهای مختلف و اتصال به کامپیوتر دارد. چنانچه با دقت کافی صورت نپذیرد، ممکن است به خرابی آیفون شما منجر گردد.

استفاده از ابزار سایدلودلی (Sideloadly)

یکی از ابزارهای قدرتمند برای نصب اپ‌های ایرانی در آیفون، نرم‌افزار سایدلودلی است. برای استفاده از این نرم‌افزار باید گوشی جیلبریک شده‌ی خود را به کامپیوتر متصل کرده است. اپ‌های مدنظر خود را به واسطه این نرم‌افزار در گوشی آیفون خود نصب کنید. باید گفت که این راهکار نیز عاری از عیب و ایراد نیست. و ازآنجایی‌که اپ‌های دانلود شده از منابع غیررسمی فاقد استانداردهای امنیتی اپ استور هستند. ممکن است نصب اپ‌ها به این شیوه مشکلات بسیاری را برای آیفون شما ایجاد کند.

نحوه کار با نرم‌افزار سایولودلی بسیار آسان است: نخست باید این نرم‌افزار را در لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود نصب کرده و نرم‌افزار آیتونز را اجرا کنید. سپس آیفون خود را به کامپیوتر وصل کرده و سایدلودلی را اجرا کنید. در مرحله بعدی می‌بایست فایل IPA برنامه‌ای را که قصد دارید در آیفون خود نصب کنید، در پنجره این نرم‌افزار رها کنید (Drag & Drop). در آخر کافی است اپل آیدی و گذرواژه خود را وارد کنید و روی دکمه شروع ضربه بزنید. گرچه این روش برای نصب اپ‌های ایرانی مؤثر است. معایب مختلفی نظیر ریسک‌های امنیتی، باگ‌های نرم‌افزاری به علت عدم سازگاری و غیره را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

جیلبریک گوشی آیفون

نتیجه‌گیری

در این مطلب سیبچه با چگونگی نصب اپ‌های ایرانی آشنا گشتید و راهکارهای مختلفی برای گذر از محدودیت‌های اپ استور به شما معرفی شد. همان‌طور که گفته شد، سه روش مختلف برای نصب اپ‌های ایرانی در آیفون بدون اپ استور وجود دارد. که ساده‌ترین، سریع‌ترین و امن‌ترین آن‌ها استفاده از اپ استورهای ایرانی است. اپ استورها بدون دور زدن موانع امنیتی آیفون و ابطال گارانتی گوشی شما، امکان نصب نرم‌افزارهای ایرانی را در آیفون برای شما فراهم کرده است. که دسترسی پیوسته شما به این نرم‌افزارها را تضمین می‌کنند.

پاسخ به پرسش‌های پرتکرار

  1. آیا نصب برنامههای ایرانی بدون استفاده از اپ استور خطرناک است؟ دانلود و نصب اپ‌های ایرانی به واسطه منابع غیررسمی و روش‌های خطرناکی مانند جیلبریک می‌تواند گوشی آیفون شما را در معرض تهدیدات امنیتی فراوانی قرار دهد. و گارانتی گوشی شما را باطل و به دستگاه شما آسیب وارد کند.
  2. سریعترین و آسانترین روش نصب اپهای ایرانی در آیفون چیست؟ بهترین راهکار رهایی از محدودیت‌های اپ استور برای نصب برنامه‌های ایرانی استفاده از بازارچه‌های مجاز فارسی‌ آیفون است.
  3. چه تفاوتی میان وب اپ و اپ بومی آیفون وجود دارد؟ وب اپ به اعتقاد بسیاری جایگزین شایسته‌ای برای اپ‌های بومی آیفون محسوب می‌شود. اما باید در نظر داشت که این نرم‌افزارهای تحت وب، فاقد برخی قابلیت‌های اپ‌های بومی است. از نظر سرعت، امنیت و رابط کاربری در رتبه پایین‌تری نسبت به اپ‌های موبایلی قرار دارد.