بهترین مسیریاب ها و اپلیکیشن های GPS در آیفون.

بهترین مسیریاب ها و اپلیکیشن های GPS در آیفون.

در این مطلب به معرفی بهترین مسیریاب‌ها و اپلیکیشن‌های GPS در آیفون خواهیم پرداخت تا به کابوس گم‌شدن در مسیرهایی ناآشنا و گیر افتادن در ترافیک شهری پایان دهیم. مهم نیست چقدر در رانندگی مهارت و از نقشه محل زندگی خود شناخت دارید، محال است تمام میان‌برها و کوچه پس کوچه‌های فرعی شهر خود را برای فرار از دام ترافیک بشناسید. اینجاست که باید به فناوری تکیه کرده و از بهترین مسیریاب‌ها و اپلیکیشن‌های GPS در آیفون جهت ناوبری بهتر و دستیابی آسان‌تر و سریع‌تر به مقصد استفاده کنید. در این متن به معرفی بهترین مسیریاب ها و اپلیکیشن های GPS در آیفون پرداخته ایم.

برای دانلود بهترین مسیریاب آیفون گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست؛ از ویز و گوگل مپ گرفته تا مسیریاب‌های فارسی نشان و بلد، تنوع قابل قبولی از مسیریاب‌های پرطرفدار ایرانی و خارجی به فراخور نیازها و ترجیحات هر راننده در بازارچه سیبچه برای دانلود قرار گرفته و در این مطلب برای شما گردآوری شده است.

بهترین اپ مسیریاب آیفون چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بهترین اپ مسیریاب آیفون علاوه بر مسیریابی دقیق و لحظه‌ای باید بدون کوچک‌ترین اختلالی با اکوسیستم iOS سازگار باشد و قابلیت‌های مختلفی نظیر دستیار صوتی فارسی، گزارش تصادفات جاده‌ای و موقعیت استقرار پلیس، هشدار دوربین کنترل سرعت، نمایش ترافیک لحظه‌ای برای انتخاب نزدیک‌ترین و کم‌ترددترین مسیرهای منتهی به مقصد و نقشه‌های آفلاین را برای مسیریابی در نقاطی که اینترنت وجود ندارد به کاربران خود عرضه کند.

مسیریاب گوگل مپ (Google Map)

بسیاری اعتقاد دارند که بهترین مسیریاب تلفن‌های هوشمند در جهان است: گوگل مپ با ۱٫۸ میلیارد کاربر فعال، بدون هیچ تردیدی محبوب‌ترین نرم‌افزار مسیریاب برای رانندگی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در اندروید و آیفون محسوب می‌شود. این مسیریاب پیشرفته مجموعه بزرگی از ابزارهای کاربردی را برای کشف اماکن مختلف و ناوبری هوشمندانه به کاربران خود عرضه می‌کند: از نمایش موقعیت مکانی اماکن مختلف برای تسهیل ناوبری گرفته تا اعلام گزارش از وضعیت ترافیکی مسیرهای پرتردد، قابلیت‌های گوناگونی در این نرم‌افزار کارآمد جهت تسهیل یافتن سریع‌ترین، امن‌ترین و کم‌ترددترین مسیرهای در دسترس تعبیه شده است.

گفتنی است که گوگل مپ برای چندین سال متمادی (سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲) مسیریاب اصلی و پیش‌فرض آیفون بود، اما پس از انتشار اولین نسخه مسیریاب اپل مپس (Apple Maps) در سال ۲۰۱۲ با مسیریاب انحصاری اپل جایگزین و به اپ استور منتقل شد. این کار تأثیر چندانی در محبوبیت گوگل مپ در میان کاربران آیفون نداشت، چراکه نسخه اولیه اپل مپس به علت مشکلاتی از قبیل: عدم وجود داده‌های کافی، تصاویر نه چندان باکیفیت و جهت‌یابی ضعیف مورد رضایت اکثریت کاربران اپل قرار نگرفت. اما گوگل به افزایش دقت نقشه‌های مختلف و کیفیت خدمات ناوبری خود ادامه داد و توانست جایگاه نخست خود را به عنوان برترین مسیریاب آیفون در بازار تثبیت کند و در صدر برترین اپ‌های ناوبری جهان قرار گیرد.

گوگل چه قابلیت‌هایی را به کاربران iOS ارائه می‌دهد؟

در پاسخ باید گفت که گوگل مپ علاوه بر ناوبری لحظه‌ای بر طبق دقیق‌ترین نقشه‌های به‌روز شده‌ی جهان قادر است خدمات دیگری نظیر نمایش موقعیت مکانی اماکن مختلف تفریحی، تاریخی و تجاری، امکان دانلود نقشه‌های آفلاین (برای مسیریابی در مناطقی که اینترنت وجود ندارد) و تصویر ۳۶۰ درجه‌ای از نمای خیابان جهت تجربه تور مجازی و افزایش دقت بصری در مسیریابی را به کاربران ارائه کند. در حقیقت تصاویر بسیار باکیفیت ماهواره‌ای گوگل مپس موجب شده است که این نرم‌افزار به بهترین برنامه نقشه ماهواره ای برای ایفون مبدل گردد. به طور خلاصه میتوان گوگل مپ را بهترین مسیریاب ها و اپلیکیشن های GPS در آیفون دانست.

مسیریاب گوگل مپ آیفون

مسیریاب ویز (Waze)

ویز برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد و رقابت تنگاتنگی را با گوگل مپ آغاز کرد. پس از چهار سال رقابت، در ژوئن سال ۲۰۱۳ مسیریاب ویز توسط شرکت گوگل به مبلغ ۱٫۳ میلیارد دلار خریداری شد. گرچه در ابتدا تصور می‌شد که گوگل مپ و ویز با یکدیگر ادغام خواهند گشت. اما این اتفاق نیفتاد و ویز به عنوان محصولی مستقل از گوگل مپ به کار خود ادامه داد. اکنون مسیریاب ویز بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر در جهان دارد. پس از گوگل مپ، برترین و پیشرفته‌ترین اپ‌ ناوبری و بهترین مسیریاب رایگان سخنگو فارسی برای ایفون محسوب می‌شود.

گوگل مپ و ویز در ظاهر شباهت زیادی به یکدیگر دارند. اما هسته اصلی آن‌ها در ناوبری با یکدیگر متفاوت است. گوگل مپ از اطلاعاتی که طی سال‌ها توسط شرکت گوگل جمع‌آوری شده است، برای مسیریابی استفاده می‌کند. اما ویز از داده‌هایی که توسط افراد ناشناس و رانندگان داوطلب گردآوری شده است (جمع‌سپاری)، برای ناوبری استفاده می‌کند. بنابراین ویز فقط یک نرم‌افزار مسیریابی نیست. بلکه برنامه‌ای اجتماعی برای ارتباط غیرمستقیم رانندگان با یکدیگر به واسطه مشارکت در انتشار اطلاعات مسیرهایی مختلف جهت افزایش هر چه بیش‌تر دقت در نقشه‌های محلی نیز محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر در مسیری شاهد تصادفی بودید که منجر به ایجاد مسدود شدن جاده شده بود. می‌توانید گزارش تصادف را ثبت کنید تا رانندگان مسیری دیگر را برای دستیابی به مقصد انتخاب کنند.

ویژگی‌ مسیریاب ویز (Waze) برای آیفون:

اما چه ویژگی‌ متمایزی باعث شده است که ویز مورد اقبال میلیون‌ها کاربر در جهان قرار گیرد؟ در پاسخ باید گفت که این مسیریاب علاوه بر داشتن رابط کاربری خوانا و روان، قابلیت‌های بی‌شماری را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پیمایش گام به گام (اعلان لحظه‌ای بهترین مسیرها)
  • ناوبری هوشمند (انتخاب امن‌ترین و سریع‌ترین مسیر منتهی به مقصد براساس شرایط محیطی)
  • گزارش لحظه‌ای ترافیک در مسیرهای انتخابی
  • گزارش لحظه‌ای مسیرهای حادثه‌خیز
  • مجهز به دستیار صوتی فارسی
  • گزارش جاده‌های مشمول عوارض
  • سرعت‌سنج برای عدم عبور از سرعت مجاز
  • نمایش محل استقرار پلیس، دوربین‌های کنترل سرعت، جایگاه سوخت‌رسانی و پارکینگ

مسیریاب ویز گرچه قابلیت‌های گوناگونی را به رانندگان ارائه می‌کند. تقریباً هیچ مزیتی برای عابران پیاده ندارد و به طور ویژه برای رانندگی جهت ناوبری در شهرها و کلان‌شهرهایی با شبکه بزرگی از جاده‌های پیچیده طراحی شده است. در مقابل، گوگل مپ برای عابران و دوچرخه‌سواران نیز کاربرد دارد. مزایای مختلفی نظیر تخمین هوشمند زمان دستیابی به مقصد (براساس سرعت گام)، نمایش مسیریابی زنده و موقعیت مکانی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی را ارائه می‌کند.

مسیریاب ویز برای آیفون

مسیریاب اپل مپس (Apple Maps)

اپل مپس در زمان انتشار با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد. اما رفته رفته بر این مشکلات غلبه کرد و بر تعدد قابلیت‌ها و جزئیات نقشه‌های مناطق مختلف خود افزود. اکنون اپل مپس رقیب جدی دو اپلیکیشن ویز و گوگل مپس محسوب می‌شود. در برخی بخش‌ها نیز در این رقابت از آن‌ها پیشی گرفته است. نقطه اصلی قوت اپل مپس سازگاری کامل آن با محصولات اپل است. اجرای بسیار روان و بدون هیچ‌گونه ناسازگاری، هماهنگی کامل با اکوسیستم iOS و دستیار شخصی هوشمند آیفون (سیری). و ناوبری گام به گام به واسطه ارائه گزارشات پیمایشی لحظه‌ای با تکیه بر حفظ حریم شخصی افراد از قابلیت‌های متمایزی است که اپل مپس در اختیار کاربران آیفون قرار می‌دهد.

ویژگی‌ مسیریاب اپل مپس (Apple Maps) برای ایفون :

  • تعیین چندین مقصد مختلف (توقفگاه) برای یک سفر (Multi-Stop Routing.): به واسطه این قابلیت می‌توانید چندین توقفگاه را برای مسیری مشخص تعیین کرده کنید. اطمینان حاصل کنید که از تمام مقصدهای تعیین شده بازدید خواهید کرد.
  • موقعیت‌یابی در اماکن سرپوشیده (Indoor Maps): برخی مراکز تجاری و تفریحی آنقدر بزرگ‌اند که مسیریابی در آن‌ها دشوار است. اپل با ارائه نقشه‌هایی پرجزئیات از این مراکز تجاری و تفریحی، امکان مسیریابی آسان و سریع در این ساختمان‌های بزرگ را برای کاربران خود فراهم کرده است.
  • اعلام زمان حرکت وسایل نقلیه عمومی (Real-time transit.): کاربران اپل مپس می‌توانند به جدول زمانی حرکت وسایل حمل و نقلی نظیر اتوبوس، قطار و غیره دسترسی داشته باشند.
  • ارائه اطلاعات ترافیکی: اپل مپس وضعیت ترافیک لحظه‌ای مسیرهای مختلف را به شما نشان می‌دهد و به شما در انتخاب مسیری کم‌تردد کمک می‌کند.
  • گزارش دوربینهای کنترل سرعت و تصادفات جادهای: نرم‌افزار اپل مپس نیز مانند مسیریاب ویز امکان ارسال گزارش لحظه‌ای تصادفات جاده‌ای را به واسطه دستیار شخصی هوشمند آیفون برای رانندگان خود فراهم کرده است.
  • نمایش نقشه سهبعدی شهر (Look Around): اپل مپس در بخش «به اطرافت نگاه کن.» (Look Around) امکان تماشای نمایی تعاملی و سه‌بعدی از شهر را با جزئیاتی عالی فراهم می‌کند. این گزینه همانند قابلیت نمای شهری گوگل مپ (Street View) عمل می‌کند و تصویری دقیق و پرجزئیات از اطراف کاربر ارائه می‌دهد.

مسیریاب اپل آیفون

 

مسیریاب نشان (Neshan)

یکی از بهترین مسیریاب ها و اپلیکیشن های GPS در آیفون برنامه مسیریاب نشان است. نشان را باید تلاشی ستودنی برای انحصار زدایی بازار ایران از نام‌های بزرگی نظیر گوگل مپ، ویز و اپل مپس دانست. «نشان» در طی سال‌های گذشته مسیر رقابت با بزرگان را به اپ‌های ایرانی نشان داده است. در قامت یک رقیب قابل‌احترام برای اپ‌های خارجی مشابه ظاهر شده است. این مسیریاب، برخلاف دیگر نرم‌افزارهای ناوبری ایرانی از نقشه‌های گوگل استفاده نمی‌کند. بلکه از نقشه‌های متن‌باز OSM بهره می‌برد؛ بدین معنا که این نرم‌افزار برای مسیریابی به اطلاعاتی که رانندگان و داوطلبان ایرانی به اشتراک می‌گذارند، تکیه کرده است. در نشان هر راننده می‌تواند در ویرایش نقشه براساس آخرین تحولات مشارکت کند و در ارائه نقشه‌ای دقیق و پرجزئیات نقش داشته باشد.

این ویژگی متمایز نشان موجب خودکفایی این نرم‌افزار از داده‌های گوگل و عدم وابستگی آن به اپ‌های رقیب شده است. علاوه بر این ویژگی، نشان قابلیت‌های مختلفی نیز دارد که آن را به جایگزین درخوری برای مسیریاب‌های خارجی مبدل کرده است. از سنجش میزان آلودگی هوا و سخنگوی فارسی گرفته است. گزارش مسیرهای پرخطر و دوربین کنترل سرعت، تمام امکاناتی که دیگر اپ‌های مسیریاب خارجی به کاربران خود ارائه می‌دهند، در نشان تعبیه شده است.

مسیریاب بلد (Balad)

بلد در زمان انتشار کار دشواری را در پیش داشت. هم باید قابلیت منحصربه‌فردی را نسبت به رقبایی نظیر گوگل مپ و ویز ارائه می‌کرد و هم تفکر منفی غالب در جامعه را نسبت به اپ‌های ایرانی متحول. بنابراین اولین گامی که این مسیریاب ایرانی برای ایجاد تمایز با دیگر اپ‌های خارجی برداشت. عرضه نقشه‌ی دقیق و پرجزئیاتی بود که موقعیت مکانی مراکز تجاری، درمانی و تفریحی را در سطح پلاک ساختمان به کاربران نشان می‌داد.

این مسیریاب برای جلب رضایت کاربران ایرانی، قابلیت‌های مختلف دیگری نظیر نمایش شاخص آلودگی هوا و محدوده طرح ترافیک، گزارش لحظه‌ای ترافیک، نمایش محل استقرار پلیس راهور و دوربین‌های کنترل سرعت، هشدار در هنگام نزدیک شدن به سرعت‌گیرهای خیابان، سخنگوی فارسی (با لهجه‌های یزدی، گیلکی، شیرازی و کرمانی)، اعلام محدوده سرعت مجاز و نمایش خطوط حمل و نقل عمومی را نیز به مسیریاب خود اضافه کرد تا پکیج کاملی از ابزارهای ناوبری را در اختیار کاربران آیفون قرار دهد. اکنون مسیریاب بلد یکی از برترین اپ‌های مسیریاب ایرانی محسوب می‌شود و میلیون‌ها کاربر فعال در کشور دارد.

سخن آخر بهترین مسیریاب ها و اپلیکیشن های GPS در آیفون

این مطلب سیبچه به معرفی ۵ مسیریاب برتر برای iOS اختصاص داشت. نرم‌افزارهای سودمند و کارآمدی که از داده‌های نقشه‌های آنلاین، گزارشات ترافیک و سامانه موقعیت‌یابی جهانی بهره می‌گیرند. تا به شما در گزینش سریع‌ترین، امن‌ترین و خلوت‌ترین مسیرهای در دسترس کمک کنند. انتخاب بهترین مسیریاب برای آِیفون به نیازها، اولویت‌ها و ترجیحات شما بستگی دارد. آیا سادگی رابط کاربری بیش‌تر برای شما اهمیت دارد یا نقشه‌های آفلاین برای مناطق فاقد اینترنت؟ بی‌تردید وجود معیارهایی نظیر میزان دقت نقشه‌های در دسترس و قابلیت‌هایی از قبیل: راهنمای صوتی فارسی و سنجش میزان آلودگی هوا می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای را در گزینش برترین مسیریاب آیفون برای شما ایفا کند.